Tuesday, March 17, 2009

Manhood/ kelelakian (tentang alat reproduksi pria)

http://www.californiaurologist.com/images/normal-reproductive-image.jpg

Lelaki

1. Zakar dengan tisu erektil

2. Testikal dan scrotum / vesica seminalis

3. Pundi kencing

4. Kelanjar Prostat

5. Saluran Sperma

6. Lubang Air kencing

Zakar ( penis) adalah alat untuk persetubuhan ( sanggama ) dan berkemih. Didalamnya terdapat saluran yang berfungsi ganda, tujuannua untuk mengeluarkan air mani dan air kemih ( air kencing )

Batu Pelir ( buah zakar ) atau testis adalah kelenjar kelamin lelaki yang menghasilkan sel-sel mani (spermatozoa). Didalam kantung zakar terdapat sepasang batu pelir (buah zakar)

Kantung Mani ( Vesica Seminalis ) adalah tempat penyimpanan sel-sel mani sebelum dikeluarkan dari tubuh lelaki.

Saluran Mani ( epidydimis dan vas deferens ) adalah saluran penghubung antara buah zakar dan kantung mani.

Kelenjar Prostat ( glandular prostata ) menghasilkan sejenis cairan yang merupakan bagian cair dari air mani dan bersifat menghidupkan sel-sel mani dan juga mengimbangi pembuangan air kemih / air kencing

Biologi Kehidupan Lelaki

Dari usia remaja batu pelir ( buah zakar ) menghasilkan hormon lelaki yang dinamakan 'testosteron' dan membentuk sel-sel mani ( sperma ). Penghasilan testosteron dan pembentukan sel-sel mani berlangsung terus-menerus dengan banyaknya pada lelaki normal dan mulai menurun seiring dengan berjalannya usia.

Sel-sel mani yang telah dibentuk oleh buah zakar disalurkan melalui saluran mani menuju ke kantung mani. Perjalanan didalam saluran mani berlangsung lebih kurang 10 hari lamanya. Selama didalam saluran mani sel-sel mani mengalami proses pematangan dan pembentukan yang sempurna. Bentuk sel mani yang sempurna ialah berkepala bujur, badan yang pendek, ekor yang panjang dan mampu bergerak sendiri.

Mengenali Alat Reproduksi Pria Yang Sempurna ialah:

Ada zakar yang normal

Ada testes (telur) yang normal

Fungsi zakar, testes dan mengaliran air mani-normal.


No comments:

Post a Comment